Αδιάσειστα στοιχεία που εξασφάλισε ο «Φ» δείχνουν ότι οι αριθμοί που αναφέρονται είναι πέρα για πέρα σωστοί, αφού οι ετήσιες απολαβές των πιλότων στις Κυπριακές Αερογραμμές, ακόμα και μετά τις περσινές αποκοπές του 17% που αναφέρουν ότι δέχθηκαν, δείχνουν βασιλικούς μισθούς: Κατά μέσο όρο οι 39 κυβερνήτες έχουν ετήσιο συνολικό κόστος για την εταιρεία της τάξης των €145.000, με εννέα πιλότους –κυβερνήτες και κυβερνήτες– εκπαιδευτές, να λαμβάνουν πέραν των €150.000 μέχρι και €171.000 τον χρόνο –τώρα– μετά τις αποκοπές. Απολαβές, διπλάσιες αυτών του Προέδρου της Δημοκρατίας, τριπλάσιες αυτών των υπουργών και πολύ πιο ψηλές από τις ανάλογες αμοιβές στις πλείστες μεγάλες και επιτυχημένες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου. Κι αυτό σε μια αεροπορική εταιρεία που τους τελευταίους μήνες εκποιεί, μειώνει μεγέθη και αναζητά τρόπους επιβίωσης.

Δηλαδή, μόνο το 7% για το Ταμείο Προνοίας, είναι ισοδύναμο με ένα μισθό υπαλλήλου αυτή την περίοδο, δηλαδή της τάξης των €700. Οι δε προηγούμενες αποκοπές –της τάξης του 17% όπως αναφέρουν– σημαίνει κατά μέσο όρο μείωση απολαβών κατά… €35.000.

Συνολικά 39 κυβερνήτες και 32 συγκυβερνήτες εν ενεργεία στις Κυπριακές Αερογραμμές, κοστίζουν στην εταιρεία –μετά τις περσινές αποκοπές– περίπου €8,9 εκατ. ετησίως. Προφανώς γι’ αυτό και το ποσοστό που αναμενόταν να εξοικονομηθεί από τη μείωση της εισφοράς στο Ταμείο Προνοίας από 8% σε 1% για 15 μήνες, που αποδέχθηκαν όλοι οι εργαζόμενοι πλην των πιλότων, σημαίνει εξοικονόμηση πέραν των €700.000 για την εταιρεία, για την οποία την αμέσως επόμενη περίοδο κάθε ευρώ έχει σημασία.

Να σημειωθεί ότι οι πιλότοι απέρριψαν ακόμα και ενδιάμεση πρόταση για τετράμηνη εφαρμογή του μέτρου –παρά το ότι όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι αποδέχθηκαν 15μηνη μείωση της εισφοράς στο Ταμείο Προνοίας.

Οι υπόλοιπες συντεχνίες των Κυπριακών Αερογραμμών (ΣΗΔΗΚΕΚ, ΣΥΝΥΚΑ, ΣΥΠΚΚΑ και ΑΣΥΣΕΚΑ) με κοινή ανακοίνωσή τους στράφηκαν με σκληρή γλώσσα κατά της συντεχνίας των πιλότων (ΠΑΣΥΠΙ) για τη στάση τους στο θέμα της προσωρινής μείωσης συνεισφοράς της εταιρείας στο Ταμείο Προνοίας. «Οι απειλές για αγωγές εναντίον της εταιρείας, αποτελούν κατά τη γνώμη μας τροχοπέδη στη διαδικασία εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή», επισημαίνουν στην κοινή τους ανακοίνωση οι τέσσερις συντεχνίες, απευθυνόμενες στην ΠΑΣΥΠΙ. Επίσης, χαρακτηρίζουν «αντιδεοντολογική και άκρως αντισυναδελφική» τη θέση της ΠΑΣΥΠΙ, ότι πρέπει να κλείσουν τμήματα της εταιρείας που επηρεάζουν τους υπόλοιπους εργαζόμενους.

Ταμεία Προνοίας €500.000 – €600.000

Οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στην εταιρεία, θεωρούν ότι μια μερίδα των πιλότων, που έχει επιρροή στη στάση του συνόλου, λόγω των πάρα πολύ ψηλών απολαβών, έχει συγκεντρωμένα Ταμεία Προνοίας της τάξης των €500.000 – €600.000, οπότε δεν είναι θέμα ζωής ή θανάτου γι’ αυτούς το κλείσιμο της εταιρείας.

Να σημειωθεί ότι έρευνα του «Φ», (pilotjobsnetwork, Airline Pay Survey–FAPA) χωρίς να επικαλείται απόλυτη ακρίβεια των δεδομένων, δείχνει πως οι κυβερνήτες και οι συγκυβερνήτες στις Κυπριακές Αερογραμμές, αμείβονται αρκετά πιο ψηλά από τον μέσο όρο αμοιβών στις επιβατηγές αεροπορικές εταιρείες με ανάλογο στόλο, μέσης διάρκειας πτήσεων και ωρών εργασίας, με εξαίρεση κυρίως 2-3 γνωστές και επιτυχημένες αεροπορικές εταιρείες των αραβικών εμιράτων, όπως π.χ. η Emirates.

Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδη
ς