Δευτέρα, 6 Ιανουαρίου 2014
Η Ελλάδα του 1903-1920 Αριστουργηματικές φωτογραφίες, από την Ελλάδα του 1903-1920, ενός μεγάλου φιλέλληνα φωτογράφου.
Το έργο
του Φρεντ Μπουασονά, αν και γνωστό στην Ευρώπη των αρχών του 20ου αιώνα, αξίζει
σήμερα μια δεύτερη ανάγνωση. Η πρόοδος σε τεχνικά θέματα, η ανακάλυψη του
χρώματος, η ευχρηστία των μηχανών και οι ανέσεις του ταξιδιού, μπορεί σήμερα να
καθιστούν το έργο του απαρχαιωμένο, αλλά η ιστορική ματιά αποκαλύπτει τον
μοντερνισμό του σε σύγκριση με άλλους φωτογράφους που περιπλανήθηκαν στην
Ελλάδα. Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα
εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την
εθνογραφική μαρτυρία. Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή
μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη
τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια
χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές
φωτογραφίες...
Μπουασονά
Φρέντ – Frederic Boissonnas (1858-1946)
O
Φιλέλληνας Ελβετός Fred Boissonnas είναι ο πρώτος ξένος φωτογράφος που
περιηγήθηκε τόσο πολύ στον ελληνικό χώρο, από το 1903 και για περίπου τρεις
δεκαετίες αργότερα. Ταξίδεψε από την Πελοπόννησο ως την Κρήτη και τον Όλυμπο και
από την Ιθάκη ως το Άγιο Όρος. Περιηγήθηκε, φωτογράφισε, έγραψε. Το έργο του,
πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά
τον 20ό αιώνα. Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα
πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής
κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.
.
Ο Fred
Boissonnas στην Ελλάδα
Λίγα
χρόνια αργότερα (1902) ο Fred πήρε ένα τηλεγράφημα από το Σκωτσέζο λόρδο
Nappier, που του παράγγειλε: «Πηγαίνετε να κάνετε για μένα στον Παρνασσό αυτό
που κάνατε στο Mont-Blanc». Μαζί με το τηλεγράφημα, ο Nappier έστειλε και 1000
λίρες, ποσό που μπορούσε να καλύψει τα έξοδα της αποστολής. Επικαλούμενος φόρτο
εργασίας, αρνήθηκε. Επέστρεψε τα χρήματα και πρόσθεσε: «…αν σε ένα χρόνο έχετε
την ίδια διάθεση…». Ένα χρόνο αργότερα (1903) βρήκε στο γραμματοκιβώτιο του νέο
τηλεγράφημα με το ίδιο λακωνικό περιεχόμενο. Αυτή τη φορά αποδέχτηκε την
πρόταση. Πήρε μαζί του το φίλο του Daniel Baud-Bovy,( Ο Daniel Baud-Bovy ήταν
κατά 12 χρόνια νεότερος από το Fred. Γιος ζωγράφου, μεγάλωσε σε καλλιτεχνικό
περιβάλλον. Είχαν συνεργαστεί με τον Fred στις εκδόσεις: «Οι ζωγράφοι της
Γενεύης» και «Το ημερολόγιο της Γενεύης» και τους συνέδεε βαθιά φιλία και κοινή
καλλιτεχνική αίσθηση.)πρύτανη της Σχολής Καλών Τεχνών, και - μαζί με τις
συζύγους τους- αναχώρησε για την Ελλάδα.
Από τα
γραπτά των δύο τελευταίων χρόνων της ζωής του, που περιγράφουν παράξενα
γεγονότα, φαίνεται ότι ο Fred έφτασε στα όρια μεταξύ διαυγούς διάνοιας και
τρέλας: πίστευε ότι βρισκόταν σε ένα πορφυρένιο παλάτι, άκουγε παράξενες
μουσικές και τραγουδούσε αποσπάσματα από το Μαγεμένο
Αυλό…
Απολαύστε
ένα μικρό μέρος από την δουλειά του μεγάλου
φωτογράφου.
Παρθενώνας, 1908
Πρόβατα
κάτω από την Ακρόπολη, 1903
Άποψη της
Ακρόπολης από το Θησειο,1920
Αθήνα,
οδός Αθηνάς, 1920
Αθήνα,
οδός Ερμού 1920
Κηφισιά,
1920
Κηφισιά,
1920
Ανδρίτσαινα, αγορά,
1903
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού,
1903
Άνδρες
στο δρόμο της Ανδρίτσαινας 1903
Κρήτη,
Ομαλός, 1911
Κρήτη,
εσωτερικό σπιτιού, 1911
Κρήτη, οι
αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι 1911
Κρήτη,
εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, 1911
Το μάζεμα
της ελιάς στη Πρέβελη Κρήτης, 1911
Κρήτη,
προαύλιο σπιτιού, 1919
Μετέωρα,
το μαγκάνι, 1908
Μετέωρα,
ανάβαση του FRED BOISSONNAS με το καλάθι, 1908
Ζεμενό
Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου 1903
Ζεμενό
Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων
τους, 1903
Οικογένεια στο Ζεμενό Κορινθίας,
1903
Ζεμενό
Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα 1913
Ακράτα,
αυλές 1903
Λαγκάδια
Αρκαδίας, 1903
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου