Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

17/2/14

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΜΑΣ: Ἄλλο νομική ἀντιπροσώπευση, ἄλλο πολιτική ἐκπροσώπηση καί δέσμευση σέ πολιτικές διαπραγματεύσεις

 τοῦ Νέστορα Νικηφορίδη
Μέ τήν Κυπριακή Δημοκρατία νά τελῆ ὑπό τήν πίεση ἰσχυρῆς βουλήσεως ἐξ Η.Π.Α. γιά αὐτοκατάργηση καί οὐσιαστική αὐτοδιάλυση,  τίθεται θέμα πολιτικῆς καί νομικῆς ἀντιπροσωπευτικότητας τῆς ἡγεσίας της, γιά ἕνα τόσο σοβαρό ζήτημα.  Καμία πολιτική ἡγεσία δέν ἔχει νομική ἀντιπροσωπευτική δύναμη σέ πολύ σοβαρά θέματα, ἐάν δέν ἔχει ἀντίστοιχη πολιτική ἐπιδοκιμασία, καί αὐτό εἶναι γνωστό σέ ὅλους. 
 
Ἄλλο ἡ νομική ἀντιπροσώπευση καί ἄλλο ἡ πολιτική ἐκπροσώπηση. Γι' αὐτό καί κάθε ἰδιαίτερα σημαντικός χειρισμός, δέν ἔχει δεσμευτική ἰσχύ, προτοῦ τεθεῖ ὑπ' ὄψιν τῶν ἁρμοδίων ὀργάνων τοῦ λαοῦ καί ἐν προκειμένῳ τοῦ ἰδίου τοῦ λαοῦ. Το ἀνακοινωθέν λοιπόν Ἀναστασιάδη-'Ερόγλου, καθ' ὅ μέρος του φαίνεται νά περιέχῃ περισσότερα ἀπό ὅσα ἕνας ἔντιμος καί ἐλεύθερος λαός, μέ δικό του κράτος,  εἶναι δυνατόν ποτέ νά δώσῃ, ὄχι στήν τουρκοκυπριακή κοινότητα, ἀλλά κατ' οὐσίαν στόν εἰσβολέα, ἀφορᾶ τούς ὑπογράψαντας προσωπικῶς.
Ἄλλωστε, δέν εἶναι καθόλου αὐτονόητο ὅτι ἕνας ἐκλεγμένος Πρόεδρος Δημοκρατίας, ἐκπροσωπεῖ πολιτικά, ἤ ἀντιπροσωπεύει νομικά, καί δή στά πάντα, ἀκόμη καί διά προκαταρκικῶν ἀνακοινωθέντων, τούς Κυπρίους ἀδελφούς μας ὡς "κοινότητας".
Εἰρήσθω ἐν παρόδῳ, ὅτι πρός παράκαμψη τοῦ χριστεπωνύμνου πληρώματος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, μέ "ἀνακοίνωση" ἀναγνωσθεῖσα στήν Πνύκα, εἶχε γίνει κατά τήν ἐπίσκεψη τοῦ πάπα Βοϋτίλα στήν Ἑλλάδα, στήν οὐσία μία ἀντικανονική συμπροσευχή – καί τό ἀποτέλεσμα τῆς ἀνακοινώσεως αὐτῆς θά ἦταν μία τρύπα στό νερό, ἐάν δέν εἶχε γίνει ἔτσι  προώθηση τοῦ οἰκουμενισμοῦ σέ κάποιους περιορισμένους ὀρθοδόξους κύκλους, ἀλλά καί σέ ΜΜΕ, διά τῶν τελευταίων δέ, ἰδίως, συνεχίσθηκε ἡ ζημιά στήν Ὀρθοδοξία. Ἀντίστοιχα λοιπόν ἐνδέχεται νά εἶναι τά δυσμενῆ ἀποτελέσματα τοῦ κοινοῦ ἀνακοινωθέντος Ἀναστασιάδη-'Ερόγλου, στήν περίπτωση πού δέν καταλήξουνε οἱ συνομιλίες ἐν τέλει, μέ τήν διαφορά ὅτι ἐδῶ θά παίζουνε τά ξένα ΜΜΕ τό τραγούδι ὅτι συμφώνησαν οἱ ἑλληνοκύπριοι καί πήρανε πίσω  τόν λόγο τους....
Ἀντίθετα πάντως, πρός το ἐσωτερικό ἀστικό δίκαιο τῶν διαπραγματεύσεων, καί πρός τό διεθνές οἰκονομικό (ἐμπορικό) ἰδιωτικό δίκαιο τῶν διαπραγματεύσεων, στίς πολιτικές διαπραγματεύσεις δημοσίου δικαίου, προτοῦ αὐτές τελειώσουν, τά συμφωνηθέντα δέν μποροῦν νομικά νά ὁριστικοποιοῦνται ποτέ, οὔτε νομικῶς οὔτε πολιτικῶς. Οἱ δέ ὅποιες αὐτοδεσμεύσεις πρέπει νά θεωροῦνται ἄκυρες. Διότι ἔτσι τό ἀσθενέστερο μέρος θα καθίστατο ὁλοένα πιό ἀσθενές, καί αὐτό δέν εἶναι δυνατόν ποτέ νά ἐπιδοκιμασθῆ ἀπό τό δημόσιο δίκαιο (διεθνές ἤ ἐσωτερικό) τῶν διαπραγματεύσεων. Καί τό ἀσθενέστερο μέρος  εἶναι ἡ Κυπριακή Δημοκρατία, ὄχι ἁπλῶς οἱ ἑλληνοκύπριοι. Διότι τό ἰσχυρό εἶναι ἡ Τουρκία (πού δέν λογαριάζει οὔτε αὐτή τούς τουρκοκυπρίους, ὅπως ἔδειξε ἡ πολιτική τοῦ ἐποικισμοῦ της σέ βάρος τους). Καί διότι οἱ καλοθελητές τρίτοι, ὅπως ἔχει δείξει ἡ συμπεριφορά τους μέχρι τώρα, ταυτίζονται μέ τήν Τουρκία καί ὄχι μέ τό διεθνές δίκαιο πού θά ὄφειλαν νά τό σέβονται περισσότερο.
Κακῶς ἐπεκτείνεται λοιπόν, ἀπό νομικῆς ἀπόψεως, ἡ ἰδέα τῆς νομικῆς ἀντιπροσωπευτικόtητας τῆς πολιτικῆς  ἡγεσίας τοῦ Κυπριακοῦ Κράτους, ἔτσι ὥστε νά θεωρεῖται ὅτι περιέλαβε καί τήν πλήρη πολιτική δεσμευτικότητα τῶν ἀπόψεών της,  ὅπως αὐτές  ἀπεικονίζονται σέ ἕνα ἀνακοινωθέν περί ἐπανεκκινήσεως συνομιλιῶν της μέ ἐκπροσώπους μίας μειονότητας τῆς Χώρας.
Τό δέ "στάτους κβό" πού δέν μπορεῖ (καί δέν πρέπει) νά συνεχισθῆ στήν Κύπρο, εἶναι μόνον τό "στάτους κβό"  τῆς παρουσίας τουρκικῶν στρατευμάτων καί τῶν τούρκων ἐποίκων πού εἰσέρρευσαν ἐκ Μικρᾶς Ἀσίας σέ μία ἀνεξάρτητη χώρα, πού δέν τούς χρειάζεται οὔτε  γιά τήν ἐπικληθείσα "προστασία" τῆς τουρκοκυπριακῆς μειονότητας .  Ἀντίθετα, τό νομικό διεθνές "στάτους" τῆς Κύπρου ὡς ἀνεξάρτητης Δημοκρατίας μέ πλήρη κυριαρχία, καί πρέπει καί μπορεῖ νά συνεχισθῆ.
Τό θέμα εἶναι, ὅτι τό νομικό διεθνές "στάτους" τῆς Κύπρου ὡς ἀνεξάρτητης Δημοκρατίας μέ πλήρη κυριαρχία, γιά τούς τούρκους θεωρεῖται ὡς ἕνα ἁπλό, ὅσο καί ἀσθενές, πραγματικό "στάτους κβό" , καθ' ὅσον δέν άναγνωρίζουν τήν Κυπριακή Δημοκρατία. Ἑπομένως, ὅταν διεξάγονται συνομιλίες μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας (τά περί δύο κοινοτήτων, ἀπό νομικῆς πλευρᾶς, εἶναι διαδικαστικά δρώμενα) ὑπάρχει πρόδηλη δισημία στήν φράση ὅτι τό ὑπάρχον "στάτους κβό", δέν μπορεῖ να συνεχισθῆ στήν Κύπρο.
Ἀπό μία κακή καί δή κακίστη "λύση", πάντα εἶναι προτιμώτερη ἡ μή λύση. Ἔχει ὁ Θεός. Βιάζονται συνήθως, χωρίς πραγματικόν ἀλλά καί δίκαιον λόγον, ὅσοι δέν ἔχουν ἱερό καί ὅσιο.  Καί οὔτε καθ' ἑαυτή ἡ ἐκμετάλλευση τῆς ΑΟΖ τῆς Κύπρου εἶναι πραγματικός λόγος βιασύνης, οὔτε μία ἄδικη "λύση" εἶναι δίκαιος λόγος βιασύνης. Εἶναι τάχα δέ, λόγοι βιασύνης, ἕνα τυπικά βιώσιμο χρέος καί μία τυπικά βιώσιμη λύση, μέ ἀντάλλαγμα μία πατρίδα ἴσως μή βιώσιμη γιά τούς περισσοτέρους Κυπρίους;

Δεν υπάρχουν σχόλια: