Τετάρτη 25 Απριλίου 2018

Αντισυνταγματικές έκρινε το ΣτΕ τις αλλαγές Φίλη για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Λύκειο

Νέα απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίνει αντισυνταγματικές τις αλλαγές που έγιναν στο χαρακτήρα και στον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στα Λύκεια της χώρας με απόφαση του πρώην υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη.

Λίγο πριν σβήσει το μελάνι από τις αντιδράσεις που προκάλεσε η προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ για τις αλλαγές στα Θρησκευτικά, στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έρχεται εκ νέου να ακυρώσει ως αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) τις αλλαγές που επήλθαν στη διδασκαλία των θρησκευτικών, αυτή τη φορά, στα Λύκεια.

Ακολουθώντας τα βήματα της προηγούμενης απόφασης, η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ευθύμιο Αντωνόπουλο, έκρινε, με ισχυρή πλειοψηφία (20-5) ότι η «σύμφωνα με την συνταγματική αρχή της ισότητας και τις διατάξεις των άρθρων 9 και 14 της ΕΣΔΑ, το κράτος δεν μπορεί, ρυθμίζοντας το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών, να στερήσει από τους μαθητές που ασπάζονται ορισμένη θρησκεία το δικαίωμα, το οποίο αναγνωρίζει σε μαθητές που ανήκουν σε άλλες θρησκείες, να διδάσκονται αποκλειστικά τα δόγματα της πίστεώς των (όχι δε και δόγματα άλλων θρησκειών)». 

Το πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα των θρησκευτικών στα Λύκεια «έχει ποιοτική και ποσοτική ανεπάρκεια ως προς την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκαλώντας σύγχυση στη θρησκευτική συνείδηση των Ορθοδόξων Χριστιανών μαθητών -στους οποίους αποκλειστικά μπορεί να απευθύνονται τα άρθρα 13 και 16 του Συντάγματος- το μάθημα των θρησκευτικών μέσω του οποίου επιτυγχάνεται η ανάπτυξη της Ορθόδοξης Χριστιανικής συνειδήσεως».

Με το πρόγραμμα σπουδών στα Λύκεια «δεν επιχειρείται ούτε καν η «θρησκειολογικού» τύπου μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών για τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας ή άλλων χριστιανικών ομολογιών ή άλλων θρησκειών, αλλά η επεξεργασία εννοιών, οι οποίες ανάγονται σε διάφορες εκτιμήσεις ή διδακτικά αντικείμενα, εξετάζοντας απλώς από θρησκευτικής σκοπιάς, όχι όμως αποκλειστικώς από Ορθόδοξη Χριστιανική οπτική γωνία».

Επισημαίνεται σε άλλο σημείο της δικαστικής απόφασης ότι τόσο από την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, όσο και από το πρόγραμμα σπουδών, «οι μαθητές καθοδηγούνται προς ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης και ζωής που είναι αποσυνδεδεμένο από την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και είναι προς ένα σύστημα αξιών που νοθεύει τη διδασκαλία αυτή».

Δεν υπάρχουν σχόλια: