Τρίτη, 17 Μαΐου 2016

17/5/16

Κίνδυνοι από την Υποβάθμιση του Παράγοντα της Ασφάλειας στη Κύπρο

του Φοίβου Κλόκκαρη* 
Τα θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια στη Κύπρο, αντιμετωπίζονται με μια αβάστακτη ελαφρότητα, που δύσκολα μπορεί να ερμηνευθεί. Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και καθημερινά, πέραν των 500 υποψηφίων βουλευτών, διασταυρώνουν τα ξίφη τους σε τηλεμαχίες. Από τη θεματολογία των τηλεοπτικών συζητήσεων, απουσιάζει το θέμα της ασφάλειας, ως εάν να μη ζούμε σε ημικατεχόμενη πατρίδα.

Πρόσφατα στη πολύωρη ενημέρωση του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ) προς το Κοινοβούλιο, για το Κυπριακό, πέραν της αναφοράς του, ότι δεν θα αποδεχθούμε λύση με εγγυήσεις ξένων χωρών, δεν έδωσε κανένα άλλο στοιχείο για το κεφάλαιο της ασφάλειας και συγκεκριμένα για τα κρίσιμα θέματα: απομάκρυνση των Τούρκικων δυνάμεων κατοχής, διεκδικήσεις στην ΑΟΖ της ΚΔ, αποστρατικοποίηση της Κύπρου μετά τη λύση, συνέχιση του παράνομου εποικισμού από Τουρκία, σταδιακή μετατροπή των κατεχομένων εδαφών μας σε Τούρκικη επαρχία, με ενέργειες όπως η παράνομη μεταφορά νερού με θαλάσσιο αγωγό από Τουρκία και οι διμερείς συμφωνίες Τουρκίας – «ΤΔΒΚ». Συμφωνίες που είχαν ενσωματωθεί και στο σχέδιο Ανάν και πολλαπλασιάζονται έκτοτε (υφαλοκρηπίδα, φυσικό αέριο, οικονομία κ.α)

Για όλα αυτά τα θέματα υπάρχει συσκότιση στο κεφάλαιο της ασφάλειας. Πλήρης σύγχυση επικρατεί και στο θέμα της αποστρατικοποίησης της Κύπρου μετά τη λύση. Διαχρονική θέση των κυβερνήσεων της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ), με τη σύμφωνη γνώμη και των Τουρκοκυπρίων, είναι η αποστρατικοποίηση του Κυπριακού Κράτους μετά τη λύση (να μην έχει ένοπλες δυνάμεις). Πρόσφατα, μετά την απόφαση για μείωση της στρατιωτικής θητείας στην Εθνική Φρουρά (ΕΦ) και τη πρόσληψη 3000 επαγγελματιών οπλιτών, ο Υπουργός Άμυνας της ΚΔ, δήλωσε ότι μετά τη λύση θα υπάρχει ομοσπονδιακός στρατός. Εκπρόσωπος του Τουρκοκύπριου ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί διέψευσε ότι υπάρχει συμφωνία για κοινό στρατό μετά τη λύση. Τι συμβαίνει στο κεφάλαιο της ασφάλειας, άλλαξε η διαχρονική μας θέση για πλήρη αποστρατικοποίηση; Εάν αυτό συμβαίνει, γιατί δεν ενημερώνεται ο λαός και τα κόμματα;

Συναφώς με το θέμα της ασφάλειας, υπάρχουν και δημοσιεύματα, ότι η Τουρκία, σε συνεργασία με τις ΗΠΑ, μεθοδεύει την παραμονή Τουρκικών στρατευμάτων στη Κύπρο μετά τη λύση, υπό τον μανδύα του ΝΑΤΟ, σε συνδυασμό με τροποποίηση των συνθηκών εγγυήσεως και συμμαχίας 1960, που είχαν ενσωματωθεί και στο σχέδιο Ανάν. Τη μεθόδευση τροποποίησης των συνθηκών (η Τουρκία να έχει δικαίωμα επέμβασης μόνο στο Τουρκοκυπριακό Constituent State και όχι στο Ελληνοκυπριακό) επεξεργάσθηκε το αμαρτωλό International Crisis Group (ICG), με την έκθεση του υπ’ αριθμόν 201/30 Σεπτεμβρίου 2009 (www.crisisgroup.org).

Ανεξάρτητα από τις συζητήσεις για το Κυπριακό, η ΚΔ δεν βρίσκεται στο απαιτούμενο επίπεδο από πλευράς ασφάλειας και αυτό δημιουργεί κινδύνους, τους οποίους η ΚΔ δεν φαίνεται να αξιολογεί στη πραγματική διάσταση τους. Η παρατεταμένη συμπίεση των προϋπολογισμών άμυνας και η διάθεση στην ΕΦ, μόνο μικρού μέρους των εισπράξεων του Ταμείου Αμυντικής Θωράκισης, δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στο επίπεδο της μαχητικής ισχύος της, με δυσμενείς επιπτώσεις στα μέσα, το προσωπικό, το ηθικό, την ανέλιξη των στελεχών, την εκπαίδευση και τα οπλικά της συστήματα. Δημιουργήθηκαν επιχειρησιακά κενά ιδιαίτερα στο θαλάσσιο και εναέριο χώρο αλλά και στην έγκαιρη προειδοποίηση την οχύρωση και στη δυνατότητα αντιμετώπισης αιφνιδιαστικών επιθετικών ενεργειών των Τουρκικών δυνάμεων κατοχής. Παρά το γεγονός ότι το εξοπλιστικό πρόγραμμα της ΕΦ και η αναδιοργάνωση της δεν προχώρησαν και παρά το γεγονός ότι η Τουρκική απειλή των κατοχικών δυνάμεων, υπό τον έλεγχο της αυταρχικής Τουρκικής Κυβέρνησης, δεν μεταβλήθηκε, η κυβέρνηση της ΚΔ προχώρησε και σε απότομη μείωση της θητείας από 24 σε 14 μήνες (προφανώς λόγω και των επερχόμενων βουλευτικών εκλογών).

Η κατάσταση στο τομέα της ασφάλειας στην ημικατεχόμενη πατρίδα μας επιβεβαιώνει την έλλειψη στρατηγικής αντίληψης για την ασφάλεια από μεγάλο μέρος του πολιτικού κόσμου στη Κύπρο. Είναι μια συνθήκη που εγκυμονεί κινδύνους για την επιβίωση μας, αφού δεν διδασκόμαστε από τις ιστορικές στρατηγικές ήττες μας, με κίνδυνο να βιώσουμε νέες. Μια από τις αιτίες της συμφοράς του 1974, ήταν και η αντιμετώπιση της Τουρκικής εισβολής από την ΕΦ, με πεπαλαιωμένα οπλικά συστήματα Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Σήμερα τα οπλικά συστήματα της ΕΦ, ηλικίας πέραν των 25 ετών, βρίσκονται κατά χρονική αντιστοιχία, στο ίδιο επίπεδο παλαιότητας όπως εκείνα του 1974.  Είναι απαραίτητο να κατανοηθεί ότι ο θεμέλιος λίθος, στον οποίο οικοδομείται οποιοδήποτε σύστημα ασφάλειας, είναι η δυνατότητα αποτελεσματικής αυτοάμυνας και η ημικατεχόμενη πατρίδα μας αυτήν πρέπει να έχει ως ύψιστη προτεραιότητα της. Ένα κράτος χωρίς ασφάλεια είναι καταδικασμένο σε στρατηγική κατάρρευση. Ιστορικά γεγονότα δεν συμβαίνουν κάθε μέρα. Όταν όμως επισυμβούν ο απροετοίμαστος είναι εκείνος που θα πληρώσει το τίμημα. Ας μη ξεχνούμε ότι η Τουρκία ξέρει να περιμένει. Δεν είναι τυχαίο ότι διατηρεί επί 42 χρόνια 43.000 στρατό στη Κύπρο, που επιτελούν και το έργο της άσκησης ψυχολογικής βίας στους Έλληνες για να αποδεχθούν λύση τουρκικών όρων.


*αντιστράτηγος ε.α.

Δεν υπάρχουν σχόλια: